Corona daagt ondernemers uit!

Het Coronavirus laat inmiddels duidelijk zichtbare sporen na in ons land en ver daarbuiten. Naast de ingrijpende gevolgen op gezondheids- en persoonlijk vlak, kampt ook ondernemend Nederland met de impact van de het virus. Gedwongen bedrijfssluitingen, teruglopende of zelfs geannuleerde opdrachten, medewerkers die thuis moeten werken en ingrijpende voorzieningen voor medewerkers die wel op de locatie aanwezig moeten zijn. Er komt in korte tijd ongelooflijk veel af op de ondernemer. Wat doet dat met je? Ik vraag het Edwin Snijders, directeur-eigenaar van Kordaat Ondernemen én zelf ondernemer.

Door Cick Geers

Edwin staart even voor zich uit wanneer ik hem de vraag stel. Hij haalt diep adem en zegt dan: ‘Ja, daar kan ik wel wat over zeggen.  Naast dat wij veel ondernemers helpen bij het ondernemerschap, zijn we zelf natuurlijk ook ondernemers. Gert-Jan (Mannak, mede eigenaar van Kordaat Ondernemen, red.) en ik komen uiteraard dezelfde issues tegen als iedere andere ondernemer. Als ik het moet samenvatten dan denk ik dat het woord ‘creativiteit’ de lading het beste dekt. In dit soort periodes wordt het uiterste van ondernemers gevraagd en moeten zij aan de slag met hun creatieve ideeën’.

Ik kan me zo voorstellen dat je als ondernemer een soort van bevriest wanneer je ineens geconfronteerd wordt met een gedwongen tijdelijke sluiting van je onderneming of een drastische verandering van de business. Dat je toch even uit het veld geslagen bent. Wat moet je doen? Edwin beaamt dit. ‘Natuurlijk, Cick, dat is een heel menselijke reactie en laat ik duidelijk zijn: het is ook helemaal niet erg om dat gevoel even te hebben. Maar je zou als ondernemer direct daarna wel meteen moeten denken: wat kan ik doen?’

Edwin noemt het voorbeeld van één van zijn klanten. ‘Ik heb contact met de eigenaar van een goedlopend restaurant, waar normaal gesproken veel wordt afgehaald. Door de Corona-maatregelen moest hij zijn restaurantgedeelte sluiten, het afhalen kon echter ook niet meer op de ‘oude’ manier. Samen hebben we gekeken naar welke veranderingen hij op heel korte termijn kon doorvoeren om zijn klanten toch te bedienen. Voor hem betekent dit dat hij nu vaste afhaaltijden afspreekt met zijn klanten zodat er niet teveel mensen tegelijk in de wachtruimte zitten. Daarnaast zette deze ondernemer een gratis bezorgdienst op touw voor klanten die normaliter regelmatig in zijn restaurant komen eten. Dit snelle schakelen zorgt er nu voor dat de schade voor zijn onderneming beperkt blijft. Mijn partner Gert-Jan heeft direct de cijfers doorgerekend op basis van verschillende scenario’s; dat bracht rust. Na het eerste schrikmoment van 15 maart (het verplicht sluiten van alle horeca, red.), gaat het nu naar omstandigheden goed met deze ondernemer. Hij onderneemt weer!’

Edwin noemt nog wat andere voorbeelden, waaronder die van de marktkoopman: ‘Deze ondernemer in bloemen kon niet meer op de Emmense markt staan; deze was namelijk per direct gesloten. Hij besloot zijn Emmense klanten de mogelijkheid te bieden een ‘Emmer-bloemen’ te bestellen die hij dan thuisbezorgt. Super creatief, laagdrempelig, positief, vrolijk en klantvriendelijk! Zijn klanten laten hem niet in de steek en bestellen volop’. Beide ondernemers zijn voor Edwin Snijders een voorbeeld van ‘wat kan nu wel’ in plaats van ‘wat kan er allemaal niet’.

Voor Kordaat Ondernemen zelf betekent de Coronacrisis dat zij ook sneller moeten schakelen. ‘De lijnen met de ondernemer zijn korter, er worden in korte tijd meer beslissingen genomen en meerdere trajecten lopen tegelijkertijd. Ikzelf zoek met de ondernemer naar creatieve oplossingen om de omzetdaling te pareren, terwijl Gert-Jan razendsnel de cijfers analyseert en uitrekent wat het voor de onderneming betekent. We helpen bij het aanvragen van regelingen, zetten onze experts in op gebieden waar de ondernemer nu even geen tijd voor heeft en vormen zo een basis van waaruit de ondernemer weer verder kan. We merken dat de combinatie van het in actie komen en inzicht krijgen in je financiële situatie, nu meer dan ooit rust brengt bij ondernemers. En zonder die rust kun je je creativiteit niet de vrije loop laten! En die creativiteit heb je juist nu als ondernemer heel hard nodig. We dragen daar graag ons steentje aan bij.’

Speciaal voor de ZZP-er

  • We bieden je een unieke administratie app waarmee je moeiteloos je administratie en facturatie kunt regelen
  • We zorgen voor inzicht in je resultaat en doelstellingen
  • We helpen je bij je BTW- en belastingaangifte
  • We helpen je met het doorrekenen van kostprijzen en marge

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Losjes

  • Je kunt 4 uur per kwartaal gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord
  • Wanneer je daar behoefte aan hebt houden we een zgn. ‘adviesraad’; We steken de koppen bij elkaar en halen het net op. Hiervoor betaal je een aparte vergoeding.

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Regelmatig

  • Je kunt 4 uur per twee weken gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per kwartaal houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Vaak

  • Je kunt 4 uur per week gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per maand houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!