Pagina wordt geladen ...

Kun jij de groei van je onderneming aan?
Mooie berichten in het nieuws: de economie herstelt zich in een rap tempo. Meer mensen vinden een baan, het consumentenvertrouwen groeit en bedrijven durven weer te investeren in medewerkers en machines. Kortom: het gaat weer beter met de BV Nederland. Toch zie je dat veel ondernemers het lastig vinden om de groei van hun onderneming te kunnen handelen. Het bedrijf groeit hen onder de handen vandaan; de ondernemer verliest het overzicht en uiteindelijk gaat de onderneming ten onder aan het eigen succes. Ben je dan per definitie ongeschikt voor het ondernemerschap? Ik vraag het aan Edwin Snijders; organisatieadviseur en gespecialiseerd in het aanjagen van business en organisaties. 


Door Cick Geers

bouwgrond‘Nee, natuurlijk maakt dat je dan niet direct een ongeschikte ondernemer, dat zou wat zijn, zeg!’, lacht Edwin, wanneer ik hem deze vraag onder de neus duw. Ik tref de goedlachse ‘bedrijfshulpverlener’(zoals hij zichzelf weleens gekscherend omschrijft) op de eerste echte warme dag van het jaar. Edwin heeft zojuist weer een opdracht afgerond en heeft tijd om me bij te praten.
‘Het is ook niet gemakkelijk’, gaat Edwin verder. ‘Als ondernemer kun je niet op alles voorbereid zijn en, hoezeer je dat ook misschien zou willen, ook niet alles zelf kunnen. Het is gewoon onmogelijk om als ondernemer naast een goede general manager, ook de scherpste inkoper, een commerciële topper, een financieel brein én de beste P&O-er te zijn. Dat zit gewoonweg niet in een mens. In mijn optiek ben je als goede ondernemer een beetje van alles. En soms heeft een beetje van dat beetje wat extra ondersteuning nodig. Dan realiseer je je dat je moet aansluiten bij een inkooporganisatie bijvoorbeeld. Of je besluit dat je de flexibele schil van je bedrijf laat beheren door een uitzendorganisatie. Helemaal in situaties van groei is het van belang dat je als ondernemer/eigenaar de vinger flink aan de pols houdt, zodat je kunt schakelen voordat het je boven je hoofd groeit. Je zult in actie moeten komen voordat groei omslaat in krimp’. 


Ik vraag me af of je altijd moet willen groeien als bedrijf. Is groter worden en uitbreiden altijd de beste keuze? Kun je er niet voor kiezen om te blijven zoals je bent of zelfs te downsizen? Edwin reageert: ‘Ook dat is een mogelijkheid, maar bij veel ondernemers zit die wens om te groeien, meer omzet en winst te behalen, toch wel in het bloed. Dus als die kans zich voordoet, zullen 8 of misschien wel 9 van de 10 ondernemers ‘m grijpen. Belangrijk daarbij is dat ze de afweging maken hoe ze de kwaliteit van hun business kunnen behouden. Wat betekent die groei voor mijn bedrijfsproces en voor mijn medewerkers? Verwacht ik iets anders van ze wanneer de organisatie groeit? Wordt de cultuur van mijn bedrijf anders? Groei is echt meer dan alleen maar meer omzet en meer resultaat!’ 


De zon verdwijnt even achter een wolkje en Edwin zet zijn zonnebril af. Hij sluit kort zijn ogen, denkt even na en vervolgt dan zijn verhaal. ‘Ik ben ervan overtuigd dat je, zelfs in het geval dat groei je lijkt te overvallen, toch in staat kunt zijn het beste eruit te halen. Je moet alleen wel hulp durven vragen en dan ook aannemen. Erken dat er punten in je ondernemerschap zijn waarbij je het advies van een ander nodig hebt om te kunnen excelleren. Dat is niet zwak, dat is krachtig. Het hoeft ook echt niet te betekenen dat je die hulp voor altijd nodig hebt!  Geef jezelf de ruimte om te kunnen ondernemen; het is immers gebleken dat je daar goed in bent, anders zou je niet groeien. Doe wat jij goed doet  en durf te kijken naar onderdelen binnen je onderneming waar je hulp nodig hebt. Stap naar een uitzendbureau wanneer je ontzorgd wilt worden als het gaat om personeelsplanning en -inzet. Zij zijn de specialist! Neem contact op met een expert op het gebied van internet-marketing als je echt wil inzetten op online groei. Ik noem maar even wat voorbeelden. Vertrouw op hun expertise zoals jouw klanten op jouw expertise vertrouwen. Succesvol groeien doe je niet alleen. Snap je?’ 


Ik snap het helemaal. Ten tijde van groei zul je wat van je eigen ondernemerschap uit handen moeten geven om jezelf de ruimte te geven dat te doen waar je goed in bent: ondernemen.  Ik bedank Edwin weer voor het gesprek en zijn heldere uiteenzetting. Nog voor hij het kan vragen kop ik ‘m al in: Natuurlijk vermeld ik weer je nummer in mijn artikel, Edwin. Edwin knipoogt wanneer hij daaraan toevoegt: ‘vergeet je dan ook niet te vermelden dat het voor ondernemers goed kan zijn om eens met een organisatieadviseur te sparren? Ik zal het niet vergeten. 
Ondernemers, bel 06 103 06 997.

Gratis en vrijblijvend aanmelden

Meld je aan voor onze
nieuwsbrief en blijf altijd
op de hoogte.