Het hoge woord is eruit; we moeten nog wel even zo door!

Uit de persconferentie van gisteravond kwam eigenlijk niet iets wat we niet hadden kunnen verwachten… ondernemers in met name de horeca en de recreatieve/evenementen sector houden voorlopig de deuren nog dicht, de contactberoepen zoals kappers, schoonheidsspecialisten en nagelstylisten kunnen ook nog niet aan de slag en ook andere beroepen blijven gebonden aan de 1,5 meter afstand houden-regels. Vervelend, maar noodzakelijk om een nieuwe uitbraak van het coronavirus tegen te gaan.

Door Cick Geers

‘Bij Kordaat Ondernemen hebben we afgelopen tijd meerdere ondernemers bijgestaan in hun zoektocht naar creatieve oplossingen om te kunnen blijven ondernemen en het hoofd boven water te houden.’ Aan het woord is Edwin Snijders, Directeur en mede-eigenaar van Kordaat Ondernemen. De onderneming ondersteunt ondernemers in de vier facetten van het ondernemerschap: strategie, inzicht, mens/medewerker en uitvoering. ‘Met name in de horecabranche timmeren we met een aantal ondernemers hard aan de weg’.

ALSNOG NA EEN HALF JAAR KOPJE ONDER
Edwin gaat verder: ‘Spitste zich dat vanaf half maart (op 15 maart werd de horeca gedwongen de deuren te sluiten, red.)  het meeste toe op de aanvraag van regelingen en het inrichten van alternatieve diensten zoals afhalen en bezorgen, vanaf vorige week zijn we ook erg druk met het doorrekenen van levensvatbarheid van de onderneming wanneer de zaak open kan met een aangepaste indeling’. Edwin vertelt over één van de restaurants waarvoor hij en zijn partner Gert-Jan Mannak momenteel in touw zijn. ‘Alhoewel deze ondernemer nu vol inzet op afhalen en bezorgen en daar inmiddels inkomsten uit haalt, kijken wij ook alvast naar de toekomst. Wanneer hij in zijn restaurant weer gasten mag verwelkomen zullen de tafels toch op minimaal 1,5 meter van elkaar neergezet moeten worden. Ook zal de zwarte brigade (de bedienende medewerkers, red.) voldoende afstand moeten kunnen houden. Ga je bijvoorbeeld werken met bijzettafels waarop je als medewerker de gerechten plaatst om niet te dicht bij de gasten te komen? Laat je de gasten elektronisch bestellen via een tablet? Hoeveel gasten kun je überhaupt ontvangen wanneer de tafels zover uit elkaar staan? Ga je werken met zgn. zittingen zodat je je restaurant bijvoorbeeld 2x per avond kunt vullen’? En zo kan ik nog wel tientallen dingen noemen waar de restaurateur over na moet denken.

De basis is: je moet weten waar je aan begint; weloverwogen keuzes maken. Ga ik open met een beperkte bezetting of kan ik beter inzetten op voortzetting van het huidige scenario? Of een combinatie? En, wellicht wel het allerbelangrijkste, hou ik op deze manier mijn bedrijf overeind of ga ik alsnog na een half jaar kopje onder? Je kunt dergelijke beslissingen echt alleen maar maken op basis van goed doorgerekende scenario’s.’

HULP VRAGEN IS GEEN SCHANDE
Edwin schudt met zijn hoofd en haalt diep adem. ‘Het is zo’n andere manier van ondernemen op dit moment. Dit had geen enkele ondernemer kunnen bedenken toen hij zijn zaak startte. Kijk, van een horecaondernemer mag je in eerste instantie creativiteit verwachten als het gaat om zijn concept, zijn gastvrijheid, de kaart, de keuken…. Dat soort dingen. Maar ineens moeten gaan berekenen bij hoeveel tafeltjes hij het hoofd al dan niet boven water kan houden, hoe hij coronabesmettingen voorkomt; hele andere facetten van het ondernemerschap. Het is geen schande wanneer je daar wel wat hulp bij kunt gebruiken. Gelukkig bieden wij die hulp. Met name Gert-Jan is nu volop bezig om kostenmodellen door te rekenen, levensvatbaarheid te becijferen. Ik richt me meer op de andere facetten van het ondernemerschap die, eerlijk is eerlijk, ook gewoon doorgaan. Hoe profileer je je nu? Adverteer je en waar dan? Personeelsplanning, gesprekken met verhuurders van panden, communicatie met gasten en medewerkers’.

HET ECHTE VERDIENEN KOMT WEL WEER
‘We zijn zelf al jaren ondernemer en hebben met zoveel verschillende ondernemers contact dat we weten waar ondernemers tegenaan lopen. Juist nu willen we onze kennis en expertise delen. Daarom bieden we de dienstverlening tijdelijk tegen kostprijs aan. We vertrouwen erop dat, straks na de coronacrisis, de ondernemers die nu gebruik maken van deze prijs, weer gewoon écht zaken met ons kunnen doen. Maar op dit moment moeten we zorgen dat we er allemaal doorheen komen, elkaar helpen staat voorop. Dan komt het echte verdienen later wel weer. Ook dát is ondernemerschap!’

Wil je vrijblijvend meer informatie? Bel met Edwin Snijders 06 10 30 69 97,
Gert-Jan Mannak 06 29 08 06 62 of neem contact op via reactie@kordaatondernemen.nl

Speciaal voor de ZZP-er

  • We bieden je een unieke administratie app waarmee je moeiteloos je administratie en facturatie kunt regelen
  • We zorgen voor inzicht in je resultaat en doelstellingen
  • We helpen je bij je BTW- en belastingaangifte
  • We helpen je met het doorrekenen van kostprijzen en marge

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Losjes

  • Je kunt 4 uur per kwartaal gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord
  • Wanneer je daar behoefte aan hebt houden we een zgn. ‘adviesraad’; We steken de koppen bij elkaar en halen het net op. Hiervoor betaal je een aparte vergoeding.

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Regelmatig

  • Je kunt 4 uur per twee weken gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per kwartaal houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Vaak

  • Je kunt 4 uur per week gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per maand houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!