Kun je nog ondernemen na de coronacrisis?

Vanochtend in het nieuws: ‘In Nieuw-Zeeland is al 17 dagen geen nieuwe coronabesmetting meer vastgesteld. Nog slechts één iemand was besmet met het virus, maar ook deze allerlaatste persoon is genezen verklaard. Het land is coronavrij en de premier besluit daarom de laatste nog geldende restricties op te heffen’. Geen restricties, iedereen weer terug naar het normale leven. Ondernemers kunnen weer aan de slag. Het lijkt een logische gedachte, maar is het ook zo? Kun je gewoon weer terug naar het ondernemerschap van voor de coronacrisis, of is er wel degelijk wat veranderd? Ik ga op de koffie bij Edwin Snijders;  directeur en mede-eigenaar van Kordaat Ondernemen. Hij ziet en spreekt veel ondernemers. Wat kan hij hierover zeggen?

Door Cick Geers

‘We zien dat in ons land nog veel ondernemers in de overlevingsstand staan. Terecht overigens, we zijn nog (lang) niet zover als ‘down under’. Binnen de klantenkring van Kordaat Ondernemen zien we veel ondernemers die moeten vechten om het hoofd boven water te houden. De crisis hakte en hakt er nog steeds fors in; ook al worden veel ondernemers gesteund door overheidssteun en/of hebben zij creatieve oplossingen gevonden waardoor zij weer enigszins omzet hebben’. Kordaat Ondernemen ondersteunt ondernemers in de vier facetten van het ondernemerschap: strategie, inzicht, mens/medewerker en uitvoering. ‘Sinds de vrije val die veroorzaakt werd door de Coronacrisis zien we een grotere behoefte aan actueel inzicht in de cijfers bij ondernemers. De crisis vraagt flexibiliteit en creativiteit en daarvoor heb je toch echt inzicht nodig’.

ONDERNEMERS ZIJN OVERLEVERS
Edwin gaat verder: ‘Ondernemers zijn natuurlijk per definitie overlevers; ze knokken tot het echt niet meer gaat en creativiteit en oplossingsgerichtheid zijn eigenschappen die bij ondernemers erg goed vertegenwoordigd zijn. Vandaar dat we gezien hebben dat ondernemers op zoek gegaan zijn naar alternatieven. In de restaurantbranche zag je ineens een toename aan bezorg- en afhaalmogelijkheden. Andere sectoren ontdekten online-oplossingen. Bedrijven die ineens een ander product gingen maken omdat hun oorspronkelijke afzetmarkt drastisch kelderde. Mooie voorbeelden van creativiteit en ondernemerschap’.  Edwin toont me op zijn scherm enkele voorbeelden van klanten die erin geslaagd zijn het tij te keren. Zij bleven overeind, al was dat niet altijd even makkelijk.

BRAND MEESTER
‘We hopen natuurlijk dat we als Nederland ook snel het sein ‘corona-brand meester’ kunnen geven. Maar ik durf nu al wel te stellen dat het voor bedrijven nooit meer hetzelfde wordt. Ik denk dat geen enkele ondernemer 1 op 1 terug zal kunnen keren naar de situatie van voor maart jl. Daarvoor is er te veel veranderd. De manier waarop op dit moment gewerkt wordt (in de vechtstand) zal ook eindig zijn. Vechten is immers niet iets wat je langdurig vol kunt houden; er zal weer een moment van rust en stabiliteit moeten volgen. Ik ben dan ook van mening dat iedere ondernemer nú zijn businessmodel tegen het licht moet houden om straks klaar te zijn voor het ondernemerschap ná de coronacrisis’.

Edwin legt me uit dat de basis bestaat uit weten waar je bedrijf staat, zowel financieel als in de markt. Pas wanneer je weet hoe je situatie is kun je weloverwogen keuzes maken. Edwin gaat verder: ‘Ga er maar vanuit dat je in je businessmodel een aantal aanpassingen moet aanbrengen. De markt ná corona is niet te vergelijken met die van pak ‘m beet een half jaar geleden. Dus kan jouw aanpak ook niet meer hetzelfde zijn. Misschien moet je anders adverteren? Moet er wat gebeuren aan je personeelsbezetting, je logistieke proces, assortiment? Of misschien blijkt wel dat je creatieve corona-oplossing een blijvertje is? Is er een investering nodig? En zo ja hoeveel en voor hoe lang? Allemaal zaken waaraan je, mijns inziens, pas vaste vorm kunt geven wanneer je echt weet waar je nu staat’.

BUFFER
Edwin vertelt vervolgens dat het voeren van een realtime administratie de eerste stap is als het gaat om het krijgen van inzicht krijgen en het maken van toekomstplannen. ‘Ik zeg niks nieuws als ik je vertel dat banken nou niet bepaald soepel omgaan met financieringsaanvragen. Een allereerste vereiste is helderheid in de actuele cijfers. Die helderheid kan er trouwens ook voor zorgen dat je je plannen moet veranderen. Misschien komt er wel uit dat je eerst een fatsoenlijke buffer moet hebben om in de toekomst weer een periode te kunnen overbruggen’. Edwin schudt licht zijn hoofd: ‘Genoeg ondernemers gezien die geen buffertje hadden toen de omzet instortte. Dat kan gebeuren en is in sommige situaties logisch en begrijpelijk. Maar ik heb ook gevallen gezien waarbij de ondernemer dus helemaal geen idee hád of hij überhaupt over een buffer beschikte! Overmacht door Corona of niet; die onwetendheid vind ik een kwalijke zaak. En het is eigenlijk ook helemaal niet nodig. Er zijn simpele oplossingen om je administratie realtime te voeren; en realtime staat gelijk aan actueel…. dus….. Maar je moet die stap wel zetten. Nu is daar een mooie tijd voor’.

De Hoogeveense ondernemer neemt een slok van zijn koffie en zegt dan: ‘Ik daag ondernemers uit om samen met hen hun businessplan tegen het licht te houden. Voldoet het nog? Mijn partner Gert-Jan (Mannak, red.)  en ik kijken graag met ze mee en zullen daarbij het stellen van kritische vragen niet schuwen. En natuurlijk denken we ook mee bij het zoeken naar creatieve en rendabele oplossingen; je wilt tenslotte door met ondernemen. We rekenen daarbij verschillende scenario’s met je door. We kijken altijd eerst naar de basis: waar ben je nu en wat heb je bij je? Pas dan kun je beslissen waar je naartoe wilt en wat je daarvoor moet meenemen, ontwikkelen of misschien wel moet achterlaten’.

Wil je vrijblijvend meer informatie? Bel met Edwin Snijders 06 10 30 69 97, Gert-Jan Mannak 06 29 08 06 62 of neem contact op via reactie@kordaatondernemen.nl

Speciaal voor de ZZP-er

  • We bieden je een unieke administratie app waarmee je moeiteloos je administratie en facturatie kunt regelen
  • We zorgen voor inzicht in je resultaat en doelstellingen
  • We helpen je bij je BTW- en belastingaangifte
  • We helpen je met het doorrekenen van kostprijzen en marge

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Losjes

  • Je kunt 4 uur per kwartaal gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord
  • Wanneer je daar behoefte aan hebt houden we een zgn. ‘adviesraad’; We steken de koppen bij elkaar en halen het net op. Hiervoor betaal je een aparte vergoeding.

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Regelmatig

  • Je kunt 4 uur per twee weken gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per kwartaal houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!

Pakket: Vaak

  • Je kunt 4 uur per week gebruik maken van onze ondersteuning
  • We geven je gevraagd en ongevraagd advies m.b.t. kpi’s en vooraf afgesproken doelstellingen
  • 1 x per maand houden we een zgn. ‘adviesraad’; we steken de koppen bij elkaar en halen het net op.
  • Voor financiële zaken kun je ons altijd bellen
  • Je kunt ons altijd gebruiken als commercieel klankbord

Heb je vragen of interesse?

Neem dan contact op!