Over de grenzen

Als ondernemer moet je steeds blijven vernieuwen. De zoektocht naar nieuwe kansen, uitbreiding of verdieping van je markt, verbetering van je product en/of dienst zouden vaste onderdelen moeten zijn van het ondernemerschap. Verder kijken dan de huidige grenzen van je business. Best een tijdrovende bezigheid, lijkt me. En, hoe doe je dat eigenlijk? Ik ga op zoek naar een antwoord en maak een afspraak met Edwin Snijders, organisatieadviseur en gespecialiseerd in het aanjagen van business.
Door Cick Geers

‘Wat ik vaak merk bij mijn relaties is dat ze volledig gefocust zijn op het ‘hier en nu’. Niks mis mee natuurlijk, maar er is in mijn ogen ook een ‘daar en later’. Edwin Snijders schenkt een kop koffie in en neemt tegenover me plaats aan de gezellige eetkamertafel in zijn woning. ‘Ik ben altijd onderweg en heb geen vast kantoor, dus als je met me wilt praten dan ben je welkom bij me thuis’, zijn zijn woorden als ik hem vraag mij eens uit te leggen hoe je als ondernemer op zoek moet naar nieuwe business en vernieuwing.
‘Het is best lastig als ondernemer om je bedrijf in het heden optimaal te runnen èn met meer dan een schuin oog naar de toekomst te kijken’, gaat Edwin verder. ‘Maar daar liggen de kansen, ook buiten je huidige gezichtsveld!’ Ik vraag of de potentie dan niet ligt in je huidige klantenbestand. ‘Zeker’, antwoordt Edwin. ‘Je huidige klantenkring is het eerste gebied waaruit je nieuwe omzet kunt oogsten. En vaak zijn zij het ook die je de weg naar nieuwe gebieden wijzen. Maar het is als ondernemer ook van belang dat je buiten de grenzen leert kijken. En dat buiten de grenzen mag je wat mij betreft echt letterlijk nemen. Ik doe dat zelf ook’! Edwin wijst me op het beeldscherm van zijn laptop die de homepage van de Canton/China Import & Export Fair laat zien.


Edwin bezoekt komende oktober de 122e Canton Fair in Guangzhou. De Canton Fair wordt beschouwd als het grootste en meest belangrijke import & export evenement ter wereld. Fabrieken en groothandelaren uit heel China komen hierheen om zichzelf aan de wereld te presenteren. De beursperiode is ingedeeld in fasen. De eerste fase loopt van 15 tot 19 oktober a.s. De beurs richt zich dan o.a. op automotive, rijwielen, consumentenelektronica, machinerieën en elektrische huishoudelijke apparaten. Edwin vertrekt naar China om voor zijn huidige klanten noviteiten en mogelijke handelskansen te onderzoeken. Edwin legt uit: ‘China is meteen wel behoorlijk over de grens, maar je hoeft het natuurlijk niet direct zo ver weg te zoeken. Wat China voor mijn klanten is, kan België of Duitsland voor een ander zijn. Voor een derde kan ‘buiten de grenzen’ betekenen dat je je dienst eens projecteert op een hele andere branche. Het gaat erom dat je de stoute schoenen aantrekt en verder kijkt dan waar je nu kunt kijken! Het levert misschien niet direct nieuwe handel op, maar ik garandeer je dat je geïnspireerd raakt en nieuwe inzichten op doet’.


Edwin schenkt de koffie nog eens bij en vervolgt zijn verhaal. ‘Ook voor kleinere ondernemers is het belangrijk om eens buiten hun bekende gebied te stappen en actief de mogelijkheden te onderzoeken’. Ik geef aan dat ik me kan voorstellen dat je als kleine of iets grotere onderneming daar niet zomaar tijd voor kunt vrijmaken. De uren dat je bijvoorbeeld in China zit leveren immers niet direct Euro’s op.  Edwin knikt begrijpend. ‘Ik snap je. Cick. Maar je hoeft dat ook helemaal niet zelf te doen! Zo neem ik bijvoorbeeld van een opdrachtgever enkele zoekopdrachten mee naar China. Namens hem kijk ik naar de mogelijkheden daar. Ik leg de contacten en wissel informatie uit. Wanneer ik weer bij mijn klant terugkom, heb ik in kaart gebracht of en wat er voor hem buiten de grenzen te vinden is. Op basis daarvan beslist hij of het contact met de, in dit geval Chinese, partijen voortgezet wordt. Zo heeft mijn opdrachtgever zonder al te veel moeite toch waardevolle informatie en mogelijke leads tot zijn beschikking’.

Het is me duidelijk. Ik bedank Edwin voor de lekkere koffie en trek mijn jas aan. Edwin tikt me nog even op mijn schouder. ‘Dat artikel van jou, he? Dat wordt toch ook gelezen door ondernemers?’ Ik antwoord bevestigend. ‘Zij kunnen altijd contact me opnemen. Voor bijvoorbeeld deze reis naar China heb ik nog wat ruimte om portefeuilles/klantvragen mee te nemen’, gaat hij verder. Edwin zet zijn allervriendelijkste gezicht op en grijnst. Ik snap het meteen. ‘Oké, Edwin, zal ik mijn artikel dan maar afsluiten met je telefoonnummer?’  06 103 06 997.

error: Wil je wat tekst gebruiken van ons? Neem gerust contact met ons op zodat we voor elkaar wat kunnen betekenen.